Alaosasto teki retken Seinäjoen Törnävän alueella sijaitsevaan Sairaalamuseoon 20.9.2023. Paikalla meitä oli 19 henkilöä.

Museo toimii Axel Mörnen suunnittelemassa talossam joka valmistui alun peirn epileptikkojen hotolaitoskäyttöön 1928. Oppaan johdolla tutustuttiin vuosien saatossa käytettyihin hoitotapoihin ja välineisiin psykiatrian osa-alueella. Museossa oli myös muuta sairaanhoidon historiaa ja Härmän keuhkotautiparantolan osasto.

Majakan ja luotsiaseman historiasta kertoi meille Johanna Peltoniemi.
Helenan nilkkasukalta löytyi punkki.

Vaasan alueenalaosasto teki kesäretken 2023 Kaskisten majakkasaarelle.

Ollin ja Pentin opastuksella tutustuttiin Golfiin Ruuhikosken  golf-radalla Seinäjoella 14.6.2023

29.3.2023 keväisellä luontoretkellä Loukajanvuoren kodalla ja näkötornilla.

Perinteinen syysretki tehtiin 28.9.2022 Nopankylään Koppelohovi-metsäkämpälle. Sää oli jälleen meille suosiollinen, eikä hirvikärpäsiäkään ollut kiusaamassa. Nautittiin seurustelun lomassa nuotiomakkarat ja nokipannukahvit.

Vaasan alueen alaosasto teki perinteisen kesäretkensä 27.7.2022 Närpiöön. Ensin nautittiin lounas eksoottisessa kasvihuoneravintolassa. Kiertoajelulla tutustuttiin mm. vanhoihin kirkkotalleihin ja kirkkoon.

Vuosikokousosanottajia Hotel Kurikassa 6.4.2022
Puheenjohtajana jatkaa Keijo Huikku ja Sihteeri/rahastonhoitajana jatkaa Helena PIhlajaniemi

Vaasanalueen alaosaston vuosikokous pidettiin 6.4.2022 Hotel Kurikassa. Ensin nautittiin lounas ja sen jälkeen kokoustettiin sekä seurusteltiin. Paikalla oli 28 jäsentä.

Vaasan alueen alaosasto tutustui pikkujoulun merkeissä Vaasa-Uumaja-Vaasa risteilyllä syksyllä liikenteeseen tulleeseen uuteen laivaan: Aurora Botniaan. Risteilypäivä oli Tiistai 7.12.2021, tarjolla oli runsas joulurokabuffet. Musiikkiohjelmaa tarjosi turbaruudi Markku Ketola, saimme esittää musiikkitoiveit aja tanssimme niiden tahtiin. Laivalla oli väljää, tuvaväleistä ei ollut murhetta, ne toteutuivat luonnostaan.

29.9.2021 tehtiin syysretki Ilmajoen Palonkylässä luontopolku "Ränkimäen lenkki". Kaunis ruska ja mainio aurinkoinen sää suosi patikoijia.

11.8.2021 vierailtiin Seinäjoen Peräseinäjoella "Maailmanraitilla". Pätevien oppaiden opastuksella kuultiin tarinat Amerikan, Australia, Siperian ja Canadan talojen asukkaista ja siirrosta Peräseinäjoelle.

9.6.2021 pelattiin Fresbegolfia Ilmajoen Opiston radalla. Välillä nautittiin nuotiomakkarat.

Tiiviin sisällä vietetyn Korona-kevään jälkeen rajoitteet ovat hiukan helpottaneet. Uskaltauduimme Koskenkorvan "laidunalueelle" viettämään kesäistä päivää, 2.7.2020. Paikalle saapui 31 jäsentä. Keskusteltiin ajankohtaisista asioista, paistettiin makkaraa ja juotiin kahvit.

Vaasan alueen alaosasto teki 31.7.2019 retken tuuliseen Vaasaan. Tutustuttiin maailmanperintöporttiin asiantuntevan oppaan johdolla. Maailmanperintöalueen rajalla ja Suomen pisimmän sillan (Raippaluodon silta) kupeessa sijaitsevassa "opastuskeskuksessa".  Lounaan jälkeen suuntasimme Svedjehamnin kalasatamaan. Patikoimme suolasirottimen malliselle näkötornille, josta avautuivat upeat maisemat jääkauden synnyttämien pyykkilautamoreenien muodostamalle kivikkoiselle saaristolle.  Iltapäiväkahvit nautimme satamassa sijaitsevassa kahvilassa.

Viskitislaamon esittelyä
Viski varastoidaan tammitynnyreihin, voit ostaa oman nimikkotynnyrin, kuparilaatta tynnyrin päässä kertoo omistajan tiedot. Valmis viskitynnyri toimitetaan verotuskäytäntöjen takia Alkon kautta omistajalleen
Seniorit ihailemassa viskitynnyreitä
Eri tuotemerkkien esittelyä
Lounaspaikka ravintola Hemmer ( kuva napattu heidän nettisivulta)

Vaasan alaosaston jouluinen retki (11.12.2018) suuntautui Kyrö Distilleryyn Isoonkyröön voitokkaan Ginin ja ruisviskin valmistuspaikalle. Kuulimme saunanlauteilla syntyneestä neljän nuorenmiehen hullunrohkeasta ideasta omasta ruisviskitehtaasta, sekä koko huikean kasvutarinan.  Tehdaskierroksella näimme ginitislausta, pullotuslinjaa sekä viskivaraston.

Viskitislaamosta suuntasimme kohti Sulvaa, Stundarsin alueella sijaitsevaan Ravintola Hemmeriin joululounaalle.

19.9.2018 Vaasan alueen ulkoiluretki Loukajanvuoren näkötornille. Loukajanvuori on 141 m merenpinnan yläpuolella ja tornin ylin näköalatasanne on 160 metriä  merenpinnan yläpuolella. Ylimmälle tasanteelle uskaltautui 8 henkilöä.  Paikalla oli kaikkiaan 21 henkilöä.  "kilpailuna" oli mm. arvata kiven paino, lähimmäs arvioi Anna, joka sai pallkinnoksi pienen kossupullon.

Makkaranpaisto kuului tietysti retken toimintoihin.

Retkiporukka
Taustalla Ahlström yhtiön pääkonttori
Taustalla näkyy makkarakioski ja voimalaitos
Joku generaattori
Vanhoja pajatyökaluja

Kesäretki 2018 suuntautui Noormarkkun Ruukkiin. Ahlströmin suvun omistuksessa oleva  upeiden puutarhojen ympäröimällä alueella on mm. yhtiön pääkonttori sekä suvun käytössä olevia asuinrakennuksia. Alueella on ravintola- ja majoituspalveluja. Entiset saha- ja pajatyöläisten asunnot on muutettu vuokra-asunnoiksi.

Lounaan jälkeen "läksynsä lukeneen" oppaan johdolla  tutustuimme alueeseen sekä museoon, jossa on mittavasti Ahlströmin historia vuodesta 1851 alkaen sekä Ahlströn-yhtiöiden nykypäivää.

AlkoAltiaSeniorit Vaasan alaosasto teki patikointiretken 6.6.2018 Pahkakalliolle Kurikan Viitalankylässä. Poutaisen ja helteisen touko-kesäkuun alun jälkeen retkipäivälle viileni ja taivas peittyi pilviin ja saatiin pientä sadettakin yli kuukauden poutajakson jälkeen. Metsäpalovaroitus oli vielä voimassa, joten makkaranpaistoa ei toteutettu vaan syötiin voileipäeväitä. Näkötornista oli hienot näkymät lakeuksille.

Pentti Hautala
Matti Maasalo
Keijo Huikku

Itäsuomalaisten järjestämään Savonlinnan vuosikokoukseen ja höyrylaivaristeilyyn osallistuivat myös Pentti Hautala, Matti Maasalo ja Keijo Huikku.

Vaasan alueen alaosaston väki kokoontui 24.11.2017 lounastilaisuuteen Jussin Kestikartanoon Ilmajoelle.  Jäseniä oli paikalla ennätysmäärä, kaikkiaan 38. Nautittiin maittava lounas ja rupateltiin yhdistyksen asioita. Oksasen Ritva kertoi historiikin kokoamisessa esiin tulleita hauskoja juttuja menneiltä vuosilta.

Vaasan alueen seniorit olivat taas lokakuulla pyörittelemässä keilapalloja. Paikalla oli 15 aktiivista keilaajaa.

KESÄRETKI 2017

Vaasan alueen alaosasto teki kesäretken 27.7.2017. Saatiin nauttia hauska ja nostalginen kesäteatteriesitys Kivikasvot show "laulu suomen soi". Esitys oli laulupainotteinen Suomi 100 hengessä, itsenäisyytemme eri vuosikymmeniltä. Monessa kohdassa yleisö yhtyi rytmikkäisiin tapautuksiin.

Esityksen jälkeen menimme ruokailemaan "Punaisen Tuvan Viinitilalle". Omistajat esittelivät viinitilan toimintaa, syötiin hyvin ja ostettiin myös viinitilan viinejä. Reissu oli kaikin puoli mukava hyvän linja-auton kyydityksessä.

VAASAN ALAOSASTON PIKKUJOULU

Vaasan alueen pikkujoulua vietettiin riemukkaissa merkeissä Seinäjoen Sorsanpesällä. Ruoka oli maittavaa ja sitä oli runsaasti. Muusiikillista ohjelmaa riitti koko illan, pääesiintyjänä oli Jorma Kääriäinen orkestereineen. Sopivan rytminen musiikki innosti porukan tanssimaan. Tupa oli täynnä juhlijoita, meitä senioreita mukana oli 36.

Pulloposti 7 - 1981
Pulloposti 9 - 1979
Pulloposti 7 - 1979
Pulloposti 10 - 1978

Koskenkorvalaiset yhtenään Pullopostin palstoilla!

Pulloposti 2 - 1979

JULKISUUS JATKUU. OHEISENA PULLOPOSTI 2 - 1979.

Taas pääsivät koskenkorvalaiset Pullopostin palstoille!

Pulloposti 1 - 1979

TÄSSÄ TAAS PULLOPOSTIA VUODELTA 1979.

Pulloposti uutisoi Koskenkorvan joulujuhlan näyttävästi.

TÄSSÄPÄ TEILLE PULLOPOSTIA VUODELTA 1978, OLKAA HYVÄ!

Napsauttakaa kuvaa ja se suurenee. Vieläkin suuremmaksi sen saa napsauttamalla oikeassa yläkulmassa olevia kolmea yhdensuuntaista viivaa ja sen jälkeen + merkkiä.

Vaasan alaosasto perustettiin 5.4.1983

Näin kuvasi Seija Ojala Koskenkorvan tehtaan hiihtomestaruuskilpailuja Pullopostissa 3 - 1978.

Näin kirjoitti Pulloposti jouluna 1969.

Pentti Hautala - kokouksen isäntä
Kyösti Leikas, kokouksen puheenjohtaja Matti Maasalo ja sihteeri Heljä Näränen

ONNISTUNUT VUOSIKOKOUS SEINÄJOELLA

Vuosikokoukseen osallistuneet olivat tyytyväisiä kokousjärjestelyihin, majoitukseen ja ruokiin.

Kiitokset kaikille järjestelyihin ja kokoukseen osallistuneille.

VAASAN ALAOSASTON PIKKUJOULU

Vaasan alaosaston seniorit kokoontuivat 5.12.2014 pikkujouluunsa Kurikkaan hotelli-ravintola Pitkä-Jussiin.

Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi, samoin juomat.

Pikkujoulutuulella oleva juhlaväki tanssi aamutunneille saakka. Ja kaikilla oli niin mukavaa!

Pidimme tämän vuoden vuosikokouksen 20.3.2013 Ilmajoen Kestikartanossa läsnä 29 jäsentä. Aloitimme lounaalla ja kokouksessa valitsimme:

Puhjoht. Pentti Hautala. Hallitus: Erkki Koivunen, Sinikka Sorvari,Jaakko Nevaketuri, Arto Noppa, Pertti Nikkola, Ritva Oksanen.

Tulevaa toimintaa: Kesäretki ja Pikkujoulu, ilmoitetaan jäsenille kirjeitse ja s-postissa.

Viime joulun pikkujoulu vietettiin Härmän Kuntokeskuksessa 12.12.2012 juhlijoita 28. Sieltä muutama kuva kuvagalleriassa. Hyvin meitä palveltiin, ruoka oli maittavaa ja runsasta, orkesteri sopiva meidän jalkoja tahdittamaan. Hauska oli ilakoida tuttujen ja vähän tuntemattomienkin työtövereiden seurassa. Runsaslukuisesti olimme mukana ja yö myöhään viihdyimme.

T.Ritva

Vaasan linna

TOMMI VAASAN LINNASSA

Vaasan vankila ei ollut aivan uusi paikka, sillä se oli perustettu jo 1863. Kun Tommi tuotiin sinne, oli siellä käynnissä rottasota. Nuo inhottavat otukset olivat pesiytyneet linnaan ja niitä yritettiin hävittää loukuilla ja myrkyllä. Kun vankeja kävelytettiin ulkona, huomasi Tommi vartijan kiertelevän pitkin pihaa ja lisäilevän pussukastaan myrkkyä syötteihin. Myrkkypussin hän pani säilöön muurin koloon.

Tommi ehti istua vankilassa vajaan kuukauden, kun tuli tieto, että tytär oli kuollut keuhkotautiin. Ei päästetty isää lapsensa hautajaisiin, eihän hän ollut poikaansakaan hautaamassa. Lokakuussa kuoli sitten toinen lapsi samaan keuhkotautiin. Nyt oli vajaamieliseksi ja rammaksi tullut äiti jäänyt yksin nuorimman lapsensa kanssa.

Vasta vaimon ruumiin löytymisen jälkeen järkyttävä uutinen kerrottiin Tommille. Mies muuttui kalmankalpeaksi ja lysähti tajuttomana maahan. Nyt oli hänen mittansa tullut täyteen. Tommi ei pystynyt enää edes syömään, ei puhunut kenellekään ja oli kuin elävä kuollut. Kun vankeja seuraavan kerran ulkoilutettiin, onnistui Tommi sieppaamaan rotanmyrkkypussin muurin kolosta ja kätkemään sen poveensa. Kun selliin seuraavana aamuna tuotiin ruokaa, makasi Tommi kuolleena lattialla myrkkypussi vierellään. Kivulias oli ollut miehen lähtö. Kasvot olivat vääristyneet hirvittävään irvistykseen ja vielä kuolleenakin hän piteli vatsaansa.

Ei tullut Tommi tietämään nuorimman poikansa kohtaloa. Kuopion kaupunkiin poika oli viety ja tuntematon oli hänen tuleva kohtalonsa.