Jouluisia purtavia nautittiin
Mukana myös tuttuja miehiä

Turun alaosaston joulunalustunnelmia

Oleniuksen Kaitsun kutsumina vierailimme Helenan kanssa Turun alaosaston kuukausipalaverissa Karjala-talolla 12.12.2023. Mukana oli hieno määrä jäseniä, yhteensä noin 25 henkeä. Tarjolla oli joulun makuja kuten glögiä, kahvia, suolaista piirakkaa, joulutorttuja ja taatelikakkua. Tarjottavien herkkujen pääarkkitehtina olivat Leena Alitupa ja Arja Laakso. Päälle päätteeksi kahvituksen jälkeen kukin sai kotituliaseksi Leenan kokkaaman taatelikakun. Kiitos heille vaivan näöstä.

Tällä vierailulla jatkoin alaosasto-käyntejä ja olenkin tähän mennessä vieraillut Helsingin, Rajamäen, Satakunnan ja nyt Turun alaosastossa.

Kiitokset Kaitsulle ja Mersulle lyhyestä Turku-oppitunnista kiertoajelun muodossa.

Sattumaa kyllä, että myös Helsingin alaosasto viettää illalla omaa joulujuhlaansa Vaakunan yläkerrassa. Tänä vuonna nämä joulukekkerit näyttivätkin keskittyvän tälle viikolle, kun myös Etelä-Karjala ja Itä-Suomi viettävät omia juhliaan. Valitettavasti Etelä-Karjala viimeistä kertaa.

Alko-Altian Seniorit ry:n pöytästandaari Turun alaosastolle

Yhdistyksen vuosikokouksessa Turun VPK:n talolla 23.5.2019 luovutettiin Turun alaosastolle pöytästandaari N:o 25 kiitokseksi kokousjärjestelyistä. Huomionosoituksen vastaanotti Turun alaosaston puheenjohtaja Kai Olenius. Vuosikokoukseen osallistui 143 jäsentä.

Paljon Onnea 40-vuotiaalle Turun alaosastolle!

Asiakirjat kertovat, että alaosastonne perustettiin 1.1.1979. Pääyhdistyksen hallitus reagoi asiaan viiveellä. Lähetämme nyt sydämelliset onnittelumme juhlivalle alaosastolle.

Eeva Poutanen, Pentti Lehtovaara, Heljä Näränen, Riitta Kuisma, Tuulikki Hellström, Kari Heininen, Pentti Kulla, Ilpo Aromaa, Laura Stenbäck, Tauno Miettinen, Helena Pihlajaniemi ja Kyösti Leikas

Reissunainen Pirkko Nurmi
Kai Olenius
Reissunainen Kirsti Lindgren
Leena Alitupa

Pirkosta Reissunainen!

Pirkko Nurmi nimitettiin Riiassa 26.9.2018 Reissunaiseksi. Pirkko on ansiokkaasti edustanut Turun alaosastoa viidellä pääyhdistyksen järjestämällä ulkomaanmatkalla.

Nyt meillä on 25 Reissunaista ja Reissumiestä.

Kaitsulle ansiomerkki!

Savonlinnan vuosikokouksessa 23.5.2018 myönnettiin Kai Oleniukselle Alko-Altian Seniorit ry:n ansiomerkki.

Kaitsu on toiminut Turun alaosaston puheenjohtajana vuosina 2008 - 2018. Pääyhdistyksen hallituksen jäsen hän on ollut vuosina 2010 - 2018.

Kirstistä Reissunainen!

Kirsti Lindgren nimitettiin Varsovassa 8.10.2017 Alko-Altian Seniorit ry:n Reissunaiseksi.

Kirsti on ansiokkaasti edustanut Turun alaosastoa viidellä pääyhdistyksen järjestämällä ulkomaanmatkalla.

Ansiomerkki Leenalle!

Alko-Altian Seniorit ry:n vuosikokouksessa 17.5.2017 myönnettiin yhdistyksen ansiomerkki mm. Leena Alituvalle.

Leena on toiminut Turun alaosaston puheenjohtajana vuonna 2007. Alaosaston rahastonhoitajana hän on ollut vuosina 2008 - 2016 ja jatkaa tässä luottamustehtävässä edelleen.

Kyösti Leikas, Heljä Näränen ja Pentti Hautala luovuttivat ansiomerkin ja ruusun
Vuosikokouksen osanottajia

ARJA LAAKSOLLE ANSIOMERKKI

Seinäjoen vuosikokous myönsi 20.5.2014 Arja Laaksolle Alko-Altian Seniorit ry:n ansiomerkin. Se on toinen Turun alaosastoon myönnetty ansiomerkki. Ensimmäinen myönnettiin Raija Kärpijoelle Turun vuosikokouksessa 2010.

Ansioituneisiin ja heidän saavutuksiinsa voi tutustua tarkemmin osiossa "Tietoa yhdistyksestä".

Pulloposti 4 - 1980

Mannerveden Simo kirjoitti filosofiseen tapaansa viisaita ajatuksia myymälöiden henkilökäytöstö.

Pulloposti 10 - 1980
Pulloposti 6 - 1979

Kireän Pohjoismaisen tietokilpailun voitti Alkon joukkue Simo Mannervesi, Risto Pappinen ja Matti Eirasmaa.

TÄSTÄ SE LÄHTI!

Turun alaosasto perustettiin virallisesti 1.1.1979, kun se liittyi silloiseen Alkon Eläkeläiset ry:een.

TURMIOLAT TURUSSA

Vaivoin onnistui Tommi saamaan pahaisen mökkirähjän perheensä asunnoksi. Vetoinen ja kylmä oli tämäkin pytinki. Satunnaisilla töillä saatiin niukkaa elantoa tienattua, mutta velkaa piti silti ottaa. Tommin juopottelu jatkui ja ajoi perhettä yhä ahtaammalle. Kaiken kukkuraksi Turussa perheeseen syntyi vielä neljäs lapsi.

Viimein mitta täyttyi. Aamuna muutamana koputettiin mökin ovelle vaativasti ja virkavallan edustajat astuivat tupaseen. Oli tullut velkojen maksun aika. Kaikki irtoneva vietiin. Siinä meni rukki ja kello, meni kattilat ja kulhot. Veivätpä ulosottajat vaimorukan perimän kahvipannunkin.

Tommi oli saattamassa perhettään ja itseään perikatoon. Mitään eivät auttaneet resuisen miehen vastaanhangoittelut ja kiroukset. Perhe häädettiin asunnosta ja mierontie oli edessä.

Resuinen kulkue läksi pienine nyssäköineen taapertamaan Tamperetta kohti. Sieltä saattaisi sukulaisten nurkista löytyä katto pään päälle.